Skyhawk
Podczas realizacji projektu odbyto liczne wizyty w aeroklubie gdańskim i spotkania z pilotami, w celu jak najlepszego poznania symulowanego samolotu.
Projekt jest wynikiem pracy kilkudziesięciu studentów z niemalże wszystkich wydziałów Politechniki Gdańskiej oraz studentów z innych uczelni.
Wykonanie projektu było zadaniem niezwykle skomplikowanym. Proces tworzenia polegał na analizowaniu problemu, a następnie opracowywaniu rozwiązania, które następnie było wdrażane i testowane. Prace projektowe połączone były z pracami warsztatowymi. W efekcie powstały autorskie rozwiązania, a nasze urządzenie jest unikatowe w skali światowej.
W zakresie prac inżynierskich dzięki projektowi mogliśmy rozwijać wiedzę i umiejętności z wielu dziedzin (m.in. konstrukcje kompozytowe, aluminiowe, stalowe, kinematyka modułu ruchu, mechanizmy oprzyrządowania kokpitu, automatyka oprzyrządowania, oprogramowanie, system wizualizacji).
Projektowi Skyhawk poświęcona była prelekcja pod tytułem „Rozwiązania konstrukcyjne w projekcie Mobilnego Symulatora Lotów”. Projekt był tematem kilku wykładów m. in. na konferencji naukowej “IV Elbląskie Biennale Lotnicze. Inspiracje lotnicze”.
Kabina symulatora pojawiła się na wielu wydarzeniach na Pomorzu i poza nim (np. infoShare, Venture Day, IRMAST, Future3, Aerofestival Poznań, DroneTech), a projekt był często przedstawiany w mediach (np. artykuł w „Skrzydlatej Polsce” czy materiał w TVP).
Seafarer
Od wiosny 2016 roku pracujemy nad stworzeniem łódki żaglowej, która ma działać w pełni autonomicznie. Jednym z potencjalnych celów tego projektu jest udział w konkursie The Microtransat Challenge, który polega na samodzielnym przepłynięciu przez łódź Oceanu Atlantyckiego. Do tej pory nikomu na świecie się to nie udało. Zadanie jest trudne do realizacji, ponieważ łódka może mieć maksymalnie 2,4 m długości, musi być w pełni samodzielna, nie ma możliwości zdalnego sterowania, a do tego musi poruszać się tylko dzięki sile wiatru.
Do tej pory udało nam się stworzyć kadłub łodzi testowej (o długości około 1,5 m), która będzie służyła nam do testów elektroniki i algorytmów sterowania. W tej chwili łódź posiada żagiel, olinowanie, ster, a także elektronikę potrzebną do zdalnego sterowania.
W październiku 2017 odbyło się pierwsze wodowanie łódki i pierwsze testy na wodzie, które przebiegły pomyślnie. W roku 2018 przeprowadzono kolejne testy kadłuba. Pod względem konstrukcyjnym łódka jest gotowa do wypłynięcia w pierwszy samotny rejs.
W ostatnim czasie intensywnie pracowaliśmy nad oprogramowaniem i autonomicznością jednostki. Obecny stan prac software’owych spełnia zaplanowane założenia w 70%.
Aktualnie dalsze prace nad projektem zostały wstrzymane ze względu na brak funduszy oraz zasobów.
Na podstawie prac nad projektem Seafarer w kwietniu 2018 roku, podczas II Trójmiejskiego Ogólnopolskiego Seminarium Transportowego, wygłoszona została prelekcja o tytule: “Autonomiczne jednostki żaglowe w transporcie morskim – ujęcie z perspektywy zespołu studentów z KN SimLE”. Prezentacja została uznana przez jury za najlepszą.
Członkowie projektu blisko współpracują z Bałtyckim Klastrem Morskim i Kosmicznym (BSSC). W marcu 2019 roku projekt Seafarer został zaprezentowany podczas międzynarodowej wydarzeniu Innovation Day w szwedzkiej Karlskronie. Członkowie projektu wzięli także udział w konferencji Autonomous ships – Inevitable reality at sea organizowanej na Politechnice Gdańskiej, podczas której wygłosili prezentację pt. “Sea navigation – challenges of the control algorithm for autonomous sailing units”.
Od 2019 roku prace zostały zawieszone, jednak w roku 2022 planujemy kontynuację pracy nad projektem w nowym zespole stworzonym w trakcie nadchodzącej rekrutacji.
Na podstawie prac nad projektem Seafarer w kwietniu 2018 roku, podczas II Trójmiejskiego Ogólnopolskiego Seminarium Transportowego, wygłoszona została prelekcja o tytule: “Autonomiczne jednostki żaglowe w transporcie morskim – ujęcie z perspektywy zespołu studentów z KN SimLE”. Prezentacja została uznana przez jury za najlepszą.
Członkowie projektu blisko współpracują z Bałtyckim Klastrem Morskim i Kosmicznym (BSSC). W marcu 2019 roku projekt Seafarer został zaprezentowany podczas międzynarodowej wydarzeniu Innovation Day w szwedzkiej Karlskronie. Członkowie projektu wzięli także udział w konferencji Autonomous ships – Inevitable reality at sea organizowanej na Politechnice Gdańskiej, podczas której wygłosili prezentację pt. “Sea navigation – challenges of the control algorithm for autonomous sailing units”.
SeaIdeas
Sea Ideas zrodziło się z pomysłu zrealizowania w kole projektu związanego z przemysłem morskim. Zadaniem zespołu było zaprojektowanie i budowa stanowiska multimedialnego na potrzeby interaktywnej wystawy Stoczni Remontowej „Statki. Nasza pasja” w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku.
W projekt ten zaangażowane było kilkanaście osób, w tym działające w ramach SimLE studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
W ramach przygotowania do projektu zgłębiliśmy temat branży morskiej, a także odwiedziliśmy podobną wystawę w muzeum w Oslo.
Zespół przygotował szereg propozycji urządzeń na potrzeby wystawy, które następnie zaprezentowano i poddano ocenie. Finalnie zrealizowano stanowisko pod nazwą „Wirtualna inspekcja statku”.
W skład stanowiska wchodziło przygotowane przez nas oprogramowanie wraz z dobraną szatą graficzną oraz konsola do gry, która jest symulatorem pozwalającym wcielić się graczom w rolę inspektora wybranego statku. Zadaniem uczestnika jest odnalezienie i udokumentowanie usterek. Urządzenie było dostępne w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku.
Dodatkowo, stworzyliśmy aplikację „Gra w statki”, w ramach której gracz wciela się w dowódcę floty i jego zadaniem jest zatopienie jednostek przeciwnika.
Projekt Sea Ideas realizowany był we współpracy z firmami Remontowa Holding, DNV oraz I3D.
W 2015 roku, Sea Ideas zostało nominowane w konkursie Czerwonej Róży, w kategorii „Wychowanie morskie studentów”.