SeaFarer

Od wiosny 2016 roku pracujemy nad stworzeniem łódki żaglowej, która ma działać w pełni autonomicznie. Jednym z potencjalnych celów tego projektu jest udział w konkursie The Microtransat Challenge, który polega na samodzielnym przepłynięciu przez łódź Oceanu Atlantyckiego. Do tej pory nikomu na świecie się to nie udało. Zadanie jest trudne do realizacji, ponieważ łódka może mieć maksymalnie 2,4 m długości, musi być w pełni samodzielna, nie ma możliwości zdalnego sterowania, a do tego musi poruszać się tylko dzięki sile wiatru.           

Do tej pory udało nam się stworzyć kadłub łodzi testowej (o długości około 1,5 m), która będzie służyła nam do testów elektroniki i algorytmów sterowania. W tej chwili łódź posiada żagiel, olinowanie, ster, a także elektronikę potrzebną do zdalnego sterowania.

W październiku 2017 odbyło się pierwsze wodowanie łódki i pierwsze testy na wodzie, które przebiegły pomyślnie. W roku 2018 przeprowadzono kolejne testy kadłuba. Pod względem konstrukcyjnym łódka jest gotowa do wypłynięcia w pierwszy samotny rejs.

W ostatnim czasie intensywnie pracowaliśmy nad oprogramowaniem i autonomicznością jednostki. Obecny stan prac software’owych spełnia zaplanowane założenia w 70%.

Aktualnie dalsze prace nad projektem zostały wstrzymane ze względu na brak funduszy oraz zasobów.   

Na podstawie prac nad projektem Seafarer w kwietniu 2018 roku, podczas II Trójmiejskiego Ogólnopolskiego Seminarium Transportowego, wygłoszona została prelekcja o tytule: “Autonomiczne jednostki żaglowe w transporcie morskim – ujęcie z perspektywy zespołu studentów z KN SimLE”.  Prezentacja została uznana przez jury za najlepszą.

Członkowie projektu blisko współpracują z Bałtyckim Klastrem Morskim i Kosmicznym (BSSC). W marcu 2019 roku projekt Seafarer został zaprezentowany podczas międzynarodowej wydarzeniu Innovation Day w szwedzkiej Karlskronie. Członkowie projektu wzięli także udział w konferencji Autonomous ships – Inevitable reality at sea organizowanej na Politechnice Gdańskiej, podczas której wygłosili prezentację pt. “Sea navigation – challenges of the control algorithm for autonomous sailing units”.

Od 2019 roku prace zostały zawieszone, jednak w roku 2022 planujemy kontynuację pracy nad projektem w nowym zespole stworzonym w trakcie nadchodzącej rekrutacji.

Na podstawie prac nad projektem Seafarer w kwietniu 2018 roku, podczas II Trójmiejskiego Ogólnopolskiego Seminarium Transportowego, wygłoszona została prelekcja o tytule: “Autonomiczne jednostki żaglowe w transporcie morskim – ujęcie z perspektywy zespołu studentów z KN SimLE”. Prezentacja została uznana przez jury za najlepszą.

Członkowie projektu blisko współpracują z Bałtyckim Klastrem Morskim i Kosmicznym (BSSC). W marcu 2019 roku projekt Seafarer został zaprezentowany podczas międzynarodowej wydarzeniu Innovation Day w szwedzkiej Karlskronie. Członkowie projektu wzięli także udział w konferencji Autonomous ships – Inevitable reality at sea organizowanej na Politechnice Gdańskiej, podczas której wygłosili prezentację pt. “Sea navigation – challenges of the control algorithm for autonomous sailing units”.